Έπιασε τον Πάπα απ΄ τ΄ αρχίδια (έπιασε τον παπά απ΄ τ΄ αρχίδια).
Δείτε τον θρόνο του Πάπα στο Βατικανό! Habet duos testiculos et bene pendentes?
Η φράση «έπιασε τον παπά απ΄ τ΄ αρχίδια» χρησιμοποιείται για να δηλώσει πως κάποιος είναι προνομιούχος, αλλά το προνόμιό του, είναι ευτελές και υποτιμητικό. Η κανονική φράση όμως είναι «Έπιασε τον Πάπα απ΄ τ΄ αρχίδια», κι αυτό γιατί προέκυψε από τον μεσαιωνικό θρύλο της πάπισσας Ιωάννας, που έγινε γνωστή και μέσα από το μυθιστόρημα τού Εμμανουήλ Ροΐδη«Πάπισσα Ιωάννα», με τον επεξηγηματικό υπότιτλο «Μεσαιωνική μελέτη».
Σύμφωνα μ” αυτόν τον θρύλο, που κινείται στα όρια τού μύθου και της πραγματικότητας, μια γυναίκα, μεταμφιεσμένη σε άντρα, κατάφερε να αναρριχηθεί με την ιδιότητα αυτή στην ιεραρχία της ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και να φτάσει να αναλάβει μέχρι και το αξίωμα του Πάπα, σε μια εποχή που τοποθετείται στο 855-858. Σ” αυτή την περίοδο, ιστορικά, ως πάπας διατέλεσε ο Βενέδικτος Γ΄.
Έκτοτε, σύμφωνα με τον θρύλο, προς αποφυγήν του ίδιου παθήματος, σε κάθε εκλογή Πάπα, ο καμεράριος (το δεξί του χέρι και αναπληρωτής του) αναλαμβάνει να διαπιστώσει τον…ανδρισμό του, ψηλαφίζοντας τους…όρχεις του.
Εξαιτίας, αυτού του μοναδικού «προνομίου», που έχει ο καμεράριος (να πιάνει δηλαδή τους όρχεις τού Πάπα), προέκυψε και η αντίστοιχη παροιμιώδης έκφραση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το θρύλο (ή μήπως δεν ήταν;), μετά την πάπισσα Ιωάννα, η οποία φέρεται να ανέβηκε στον παπικό θρόνο το 855-858, οι υποψήφιοι πάπες υποβάλλονταν σε εξέταση προς αποφυγήν ανάλογων στριμόκωλων καταστάσεων:κάθονταν σε έναν ειδικό θρόνο με μικρό άνοιγμα μέσα από το οποίο περνούσε το χέρι του κάποιος ιερωμένος ούτως ώστε να
.....
βεβαιώσει ή όχι αν ο μέλλοντας πάπας έχει αρχίδια. Σε αυτή την περίπτωση ο “ελεγκτής” έπρεπε να φωνάξει “habet’*δηλαδή “έχει“. Ο ειδικός αυτός θρόνος υπάρχει μέχρι σήμερα στο Βατικανό, και ουδέποτε αμφισβητήθηκε η ύπαρξη του …Δείτε τον:
*»Habet duos testiculos et bene pendentes.»
Οπότε αν ισχύει το παραπάνω (ο Ροΐδης* που το καταγράφει σε ένα απολαυστικό βιβλίο το παρουσιάζει με στοιχεία ως ιστορικό γεγονός και γράφει και την ημερομηνία που καταργήθηκε η τελετουργία του “habet’,) όντως υπήρχε κάποιος που έπιανε τον πάπα απ” τ” αρχίδια!
Το κείμενο του Μαρτίνου του Πολωνού έχει ως εξής:
«Μετά τον Λέοντα αυτόν (Λέων ο Δ’), ο Ιωάννης, Αγγλος στην εθνικότητα, καταγόμενος από τη Μαγεντία, παρέμεινε στον παπικό θρόνο δύο χρόνια, επτά μήνες και τέσσερις ημέρες. Πέθανε στη Ρώμη και ο παπικός θρόνος χήρεψε για έναν μήνα. Απ” ό,τι λέγεται, ήταν γυναίκα· στα νιάτα της, πήγε στην Αθήνα, ντυμένη άνδρας, οδηγημένη από τον εραστή της· η πρόοδος της στις διάφορες επιστήμες ήταν τέτοια, που δεν υπήρχε κανείς να τη συναγωνιστεί. Ετσι, στη συνέχεια, δίδαξε στη Ρώμη το trivium (γραμματική, ρητορική, λογική) και είχε για μαθητές και ακροατές υψηλόβαθμους αξιωματούχους. Και καθώς η συμπεριφορά της και οι γνώσεις της απολάμβαναν μεγάλης φήμης στην πόλη, εξελέγη ομόφωνα πάπας. Κατά τη διάρκεια, όμως, της παπικής της θητείας, ο σύντροφός της την άφησε έγκυο. Αγνοώντας τη στιγμή της γέννας και καθώς κατευθυνόταν προς το Λατερανό προερχόμενη/ος από τον Αγιο Πέτρο, την έπιασαν οι πόνοι της γέννας μεταξύ του Κολοσσαίου και της εκκλησίας του Αγίου Κλήμεντος, γέννησε, μετά πέθανε και εκεί ακριβώς και την έθαψαν. Και καθώς ο άρχοντας πάπας πραγματοποιεί πάντοτε μια παράκαμψη στη διαδρομή αυτήν, πιστεύεται γενικά ότι το κάνει από απέχθεια προς το γεγονός αυτό. Δεν συμπεριελήφθη στον κατάλογο με τους μεγάλους ποντίφικες, λόγω του ασυμβίβαστου, στο θέμα αυτό, για το γυναικείο φύλο».
*Το μυθιστόρημα αυτό θεωρείται το σημαντικότερο από τα έργα του Ροΐδη και ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά μυθιστορήματα, το οποίο τελικά αφορίστηκε «ως αντιχριστιανικόν και κακόηθες», με την υπ” αριθ. 5688/4-4-1866 εγκύκλιο της Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, ενώ ο ίδιος ο Ροΐδης διώχθηκε δικαστικά.
Αλλά:
Ενας Δομινικανός, ο Μαρτίνος ο Πολωνός (Martinus Oppaviensis), [γεννημένος στο Τροπάου της Βοημίας, μοναχός στο δομινικανό μοναστήρι της Πράγας που εξαρτάται από την επαρχία της Πολωνίας], παπικός ιερουργός και εξομολογητής, είναι αυτός που στο Χρονικό Παπών και Αυτοκρατόρων (Chronica Pontificum et Imperatorum) που συνέγραψε, εξασφάλισε στην πάπισσα Ιωάννα τη φήμη της (γύρω στα 1280). Την ίδια εποχή, η πάπισσα Ιωάννα εμφανίζεται στις συλλογές exempla, των Δομινικανών Στέφανου της Βουρβόνης (Etienne de Bourbon) και Αρνόλδου της Λιέγης (Arnold de Liege).
Δείτε επίσης: Εμμανουήλ Ροΐδης - Πάπισσα Ιωάννa
Πηγές
http://www.slang.gr/lemma/show/nomizei_oti_exei_piasei_ton_Papa_ap_tarxidia_4620
http://archive.enet.gr/online/online_issues?pid=51&dt=04/11/2005&id=9583792
Από: http://http—ellinon-anava.pblogs.gr/2013/03/deite-ton-throno-toy-papa-sto-batikano-habet-duos-testiculos-et-.html
***************************************************************
Σχόλιο του vomolloxius
Το τελετουργικό του (ψαξίματος) ηταν :
- Ο διάκονος αν έπιανε δύο όρχεις φώναζε Duos habet et bene pendentes δλδ εχει δύο κρεμασμένους! Οι παρευρεσκόμενοι απαντούσαν Deo gratias -Δόξα στο Θεό.
- Αν ο πάπας ηταν μονάρχις φώναζε: Est unus – υπάρχει μόνο ένας! οι παρευρεσκόμενοι απαντούσαν,sufficit – αρκετός!
- Αν δεν επιανε κανέναν λόγω ευνουχισμού,(ο ευνουχισμός ηταν μια συνηθισμένη τιμωρία στον μεσαίωνα),φώναζε:Est nullus,- δεν υπαρχουν, και επαιρνε την απαντηση: Deus providebit – ο θεός θα δώσει.
Τωρα αν υπήρξε ποτε αποκατάσταση δεν ξέρω.
Υ.Γ Και δεν κάνω πλάκα!
πηγή:
http://athriskos.gr/9176/
Έξω από καλαμπούρια (γιατί τέτοια είναι όλα τα παραπάνω)... Μήπως θα έπρεπε να κάνουμε τα έδρανα της κυβέρνησης στην βουλή όπως τον ειδικό θρόνο της φωτογραφίας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν έχεις άδικο.......
Διαγραφή